tisdag 26 juni 2012

SALE SALE SALE SALE

A man will never love you or treat you as well as a store. If a man doesn't fit, you can't exchange him seven days later for a gorgeous cashmere sweater. And a store always smells good. A store can awaken a lust for things you never even knew you needed. And when your fingers first grasp those shiny, new bags...


―Sophie Kinsella, Confessions of a Shopaholic 


Bildkälla google.

Reorna har börjat så jag tänkte dela med mig av mina bästa tips om hur man reashoppar.
  •  Det röda fältet i citatet är något jag håller i bakhuvudet under hela rean. Om jag plötsligt vill ha ett plagg när det hänger en 30% realapp på den frågar jag mig alltid: Varför är den inte värd fullt pris?
  • Prova alltid reaplagg och skor eftersom det ofta inte är någon returrätt på rean! Kika också efter eventuella hål och missfärgningar. 
  • Man behöver inte köpta allt bara för att det är billigt! Ingen har så stor garderob att det finns plats för 150 toppar för två euro styck som aldrig blev använda. 
  • Köp aldrig förstora eller söndriga plagg om du inte kan sy om det själv. Ifall du verkligen vill ha plagget trots att det är för stort kan du lämna in den till en sömmerska, men tänk på att det kostar!!
  • Det jag år efter år söker efter på reorna är klassikers. En randig sjömans tröja från Boomerang, Christian Louboutin klackar, den lilla svarta och underkläder från Calvin Klein och Simone Perele (65F är inte en så vanlig storlek i butikerna men inte bland kunder heller så under reor kan jag fynda) är saker jag alltid letar efter under reorna. Ylle, kashmir och siden är material som mina ögon alltid spanar efter.
  • Pröva att gå in i butiker som du annars tycker säljer för dyra märken, under rean kanske du har råd med ett av plaggen.
  • Ta god tid på dig att se genom sortimentet och ta med dig många plagg och fler  storlekar av samma plagg (ifall du är osäker) till provrummet så du inte behöver stå i de oändligt långa köerna till provrummen mera än en gång. 
  • Om du inte är helt säker på ett reaplagg, fråga om du får sätta undan det för en dag eller någon timme bara. Under den tiden känner du efter om du skulle ha användning för plagget. Ifall att du inte kan bestämma dig, köp det inte. Kanske finns det kvar i slutet av rean då de resterande plaggen brukar slumpas bort.
  • Mitt sista tips är Ha tålamod. Det tar ofta mycket tid och mycket energi att hitta ett perfekt reaplagg. 
2 av mina bästa reaköp:


 Karen Millen siden blus köpt på −50% rea i Barcelona. Blusen var ett av de där ovanliga plaggen som jag direkt lade märke till i butiken. Storlek 32 var längst fram och när jag varsamt lyfte ner den från väggen hoppades jag innerligt att den skulle passa perfekt åt just mig. En av de otroligt vackra biträdena visade mig till ett provrum. Jag gick in i provrummet, drog försiktigt blusen över huvudet och ännu mera försiktigt drog jag upp dragkedjan. Den passade perfekt. Biträdet frågade otåligt men vänligt om plagget passade. Jag drog isär draperiet till provrummet, biträdet berömde hur bra den passade på mig (det skulle hon ha gjort även om jag skulle ha sett ut som Quasimodo) och jag granskade min spegelbil, perfekt!


Kjolen köpte jag på en marknad i Frankrike för 5€ på rea. Har använt den otaliga gånger.


Glöm inte att ställa en fråga på frågestunden här.

4 kommentarer:

  1. Har du något tips på favorit butik under reatider? :) fin blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Top Shop, Mango, Zara brukar ha höga rabatter och mycket fina saker på rea. Stora varuhus som Stockmans och NK brukar också ha bra rea (men man måste vara ute i god tid). Sen tycker jag också att vi på Bros har riktigt mycket fina saker på rea.
      Beställer nästan aldrig plagg på nätet eftersom jag alltid vill känna och prova på ett plagg innan jag köper det, så mycket rea köper jag inte på nätet. Men från net-a-porter har jag faktiskt köpt något riktigt fint nu...

      Radera
  2. oh inte dåliga reaköp där :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Näe, är super nöjd! :)

      Radera